MENU

Hírek

Cyber Cyrano

Március 2-án iskolánkba érkezett a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Cyber Cyrano című interaktív előadása, melyet a 8.b-s diákok tekinthettek meg.
Tasnádi István darabját először a Kolibri Pincében mutatták be, majd 2013-ban vitte színpadra Madák Zsuzsanna rendezésében a zalaegerszegi társulat, mely azóta már túl van a 100. osztálytermi, foglalkoztató előadáson.
Az előadás nagy hangsúlyt fektet annak vizsgálatára, hogyan változott meg az emberek közötti kommunikáció a különböző közösségi oldalak elterjedésének a hatására.
A darab a fiatalok és az internetes közösségi oldalak kapcsolatát mutatja be konkrét történetre, egy kamasz szerelemre vetítve. A sztori egy képzeletbeli 9. osztályban játszódik. Főszereplőink a „lúzer” Zsuzsi, a menő, férfi szíveket meghódító Heni és a hangadó, „nagyarcú” Máté. A darab alap szituációja: Zsuzsi szerelmes Mátéba, aki ezt nem viszonozza, hisz ő a rendkívül dekoratív, az osztályba újonnan érkezett Henibe szerelmes. A cselekmény szépen bontakozik ki, ahol a néző hamarosan érzékeli azt, hogy Zsuzsit kirekesztik osztálytársai. Valójában a teljes művet a kisebbrendűségi érzése és viszonzatlan szerelme miatt megkeseredett Zsuzsi szemszögéből nézhetjük végig. Hamarosan rájövünk, hogy minden szálat ő mozgat és ráébredünk, hogy csalás esete forog fenn. Zsuzsi a facebookon létrehoz egy képzeletbeli fiú és lány profilt, s nevükben levelez Mátéval és Henivel és rögtön mindkettőt az ujja köré csavarja. Az áldozatok vakok és hiszékenyek, s amikor kiderül semmi sem igaz, Heni öngyilkosságot kísérel meg. A darab ott fejeződik be, hogy Zsuzsi egy új város új osztályában folytatja tanulmányait…
Ami a mű látványvilágát illeti, rendhagyó. A 3 főszereplő társa kettő laptop, egy tablet, három LCD tv és a Wifi. A színpadkép lényegében maga a technika volt, ahol a monitorokon végigkövethettük a facebookon és a chaten történteket is.
A diákokat folyamatosan bevonták a műsorba, ezzel is fenntartva érdeklődésüket. Az egyik jelenetben például Heni a diákok segítségét kérte, hogy mit is írjon a facebookon „álszerelmének”, Viktornak. A jelenet izgalmasra és nagyon interaktívra sikeredett, ahogy a diákok tanácsokkal látták el Henit. Hasonlóan érdekes párbeszéd volt az, amikor Máté szorult helyzetében egy diáktól, őt a történet részeként barátjának nevező „Csipától” kérte el mobiltelefonját, aki ezt szívesen át is nyújtotta a színésznek.
Az előadás lezárásaként pedig következett egy foglalkozás, amelyen a színészek és a rendező, foglalkozásvezető közösen elemezték a szereplők helyzetét, és vonták le a tanulságokat szituációs játékok, beszélgetés keretében.
Ha csak egy diák kicsit átgondolja ennek hatására, hogy bonyolítja virtuális magánéletét, már nem volt hiába az előadás

Szent Márton Road Show

A 2016-os évet Szent Márton-emlékévnek nyilvánította a magyar kormány a Savariában (mai Szombathelyen) 1700 éve született Tours-i Szent Márton, Magyarország egyik védőszentje emlékére, tiszteletére. A szervezők az emlékévben megvalósított programok segítségével Szent Márton alakját, személyiségét és lelkiségét kívánják megismertetni az emberekkel, hogy többet tudjanak meg arról a személyről, akit példás élete miatt avattak szentté.

Az emlékév egyik programpontja a Szent Márton Road Show, melynek Szentgotthárd volt az első állomása. A road show városunkba a Szentgotthárd és Térsége Turisztikai Egyesület koordinálásával érkezett. A programsorozat célja, hogy Szent Márton életének és cselekedeteinek legfontosabb állomásait Savariatól Toursig bemutassa a térség településein élő embereinek. Bepillantást nyerhetnek az antik kor hétköznapjaiba, felfedezvén Márton fontos hittérítő munkáját, amelyet csodák és gyógyulások kísértek.
A színházban rendezett road show-n iskolánk tanulói is részt vettek, akik közül sokan előzetesen az emlékév kapcsán meghirdetett rajzpályázatra is beneveztek a Szent Márton legendáját feldolgozó pályamunkájukkal. (A rajzok a színház aulájában megtekinthetőek.)
A road show polgármesteri köszöntővel vette kezdetét, majd iskolánk énekkara adott elő két dalt. A road show bemutatása után Molnár Piroska, a Móra Ferenc Városi Könyvtár igazgatójának történelmi előadását, majd Rimfel Ferenc, plébános egyházi előadását hallgathattuk meg. Ezt követően különböző programokon vehettek részt az érdeklődő diákok: volt kézműves foglalkozás, kipróbálhatták a lúdtollal való írást, megismerkedhettek a légiós katonák életével, mindennapjaival, kitölthettek játékos kvízeket, valamint az EFI közreműködésével egészségügyi szűréseken is részt vehettek.


A program zárásaként a kvíz és a pályázatok értékelésére és díjazására került sor, ahol diákjaink is kiválóan szerepeltek, melyhez ezúton is gratulálunk.

Díjazottak:
1. helyezett: Ringbauer Maximilián 7.a.
2. helyezett: Monek Valentina 8.b
3. helyezett: Márton Alexa 7.c
Különdíj: Monek Hanna 5.b
Különdíj: Kalamár Gabriella 7.c

További résztvevők, akik kiemelkedő munkájukért szintén díjazásban részesültek:

Sárvári Nelli- 7.c
Bedi Dóra- 7.c
Latyák Viktória- 7.a
Kovács Péter – 8.a
Hurtik Nóra – 8.b

“Itt a farsang, áll a bál…”

A vízkereszttől Hamvazószerdáig tartó időszakot hagyományosan vidám mulatságok, bálok, lakomák, népünnepélyek jellemzik. A farsang csúcspontja a karnevál, amely a mulatozás közepette valójában Télbúcsúztató.
Február 9-én iskolánk aulája is megtelt ötletes jelmezekbe bújt diákokkal és vidámsággal.
A színes farsangi kavalkád az osztályok jelmezes felvonulással vette kezdetét. Bepillanthattunk Aprajafalva lakóinak életébe, akiknek mindennapjait Hókuszpók nehezítette meg, felvonult a Gold Cirkusz, egy igazi esküvői menet, a 101 kiskutya című mese szereplői és a Bartos-Gáspár-Kadlott-családi klán is. A felvonulók közül kitűnt sok egyedi jelmez: találkozhattunk: csigával, rubik kockával, tükör tojással, pop cornnal, lovaggal vagy éppen Süsüvel is.
Ezután következtek a csoportos bemutatók, amelyre nagyon lelkesen és színvonalas produkciókkal készültek diákjaink. Láthattunk jól koreografált modern és hip-hop táncokat, sváb néptáncot és cha-cha-chat, de igazi színpadi, humoros jeleneteknek is tanúi lehettünk. Ilyen volt a Gold cirkusz fellépése, akik egy komplett cirkuszi műsort mutattak be. Láthattunk többek között: medvetáncoltatást, zsonglőröket, kötéltáncosokat, oroszlánokat idomárjukkal, erőemelőt és bűvészeket. Megelevenedett előttünk a 101 kiskutya története, ahol Szörnyella de Frásznak ezúttal sem sikerült ellopnia a kiskutyákat, és részesei lehettünk egy esküvőnek is, ahol a diákok eljátszották a polgári és a templomi szertartást, valamint a menyasszonyi táncot menyasszonylopással.

IMG_5003
A zsűrinek nehéz dolga volt, mikor értékelnie kellett a látottakat, végül megszületett a döntés, mely a következőképpen alakult:
Egyedi jelmez kategória:
1. Rocker lány: Pénzes Panna – 5.b
2. Maffiozó: Tóth Bence – 7.b
3. Hippy lány – Köncz Nóra – 5.b
4. Őrült professzor – Csuk Móricz – 5.c
5. Öreg néni járókerettel- Dolgos Kristóf – 6.b
Osztályok közötti jelmezverseny:
1. Bartos családi klán – 6.b
2. Hupikék Törpikék – 5.a
3. Pompom lányok és focisták – 8.b
Produkciók versenye:
1. Gold Cirkusz – 7.c
2. Esküvői menet – 7.a
3. 101 kiskutya – 6.a

A zsűri a tanári jelmezek és alakítások közül is kiemelte a három legsikeresebbet:
Kókai Zsuzsanna, tanárnő,
Bartakovics Anna Boróka, tanárnő és
Németh Roland tanár úr.
Gratulálunk valamennyi díjazottnak.
A farsangi mulatság discoval zárult.
Elmaradhatatlan jókedv kísérte végig a napot, melyért ezúton is köszönet illeti a szervező Diákönkormányzatot.

Kazinczy – “Szép Magyar Beszéd” területi verseny

2016. február 3-án iskolánk adott otthont a Kazinczy Ferencről elnevezett „Szép Magyar Beszéd” verseny területi döntőjének, ahol Körmend Város és térsége, valamint Szentgotthárd Város és térsége képviseltette magát. Két korcsoportban tizenkilenc diák vett részt.
A Péchy Blanka színművésznőnek 1960-ban tett alapítványa indította el a Kazinczyról elnevezett SZÉP MAGYAR BESZÉD versenyt, amely az eltelt évtizedek során országos mozgalommá vált. Péchy Blanka a Kazinczy-versenymozgalmat kiterjesztette az általános iskolás korosztályra is. Ez a versenyforma az ifjúság anyanyelvi nevelését, a beszédkultúra javítását szolgálja. Az igazán komoly versengés az 5. évfolyammal indul: ekkor már területi versenyt is szerveznek. A 7-8. osztályosok közül a területi versenyek győztesei részt vehetnek a végső, úgynevezett regionális fordulón: a dunántúli megyék és a Budapest versenyzői Balatonbogláron, a Dunától keletre fekvő megyék versenyzői Kisújszálláson mérik össze tudásukat.
A vetélkedő résztvevőinek egy kötelező és egy magukkal hozott szabadon választott 20-25 soros prózai szöveget kellett felolvasniuk. A szöveg csak eredeti, magyar – 20-21. századi – közlő prózai stílusban (irodalmi vagy igényes köznyelven) megírt mű lehet, amely nem tartalmaz párbeszédet, sem régies, sem tájnyelvi (nyelvjárási), sem kevéssé ismert idegen szavakat. A 7-8. osztályosoknál kívánatos az esszé-vagy tanulmányrészlet.
A regionális döntőben Szűcs Tímea, a szentgotthárdi Vörösmarty Mihály Gimnázium tanulója képviseli városunkat Balatonbogláron. Ő ezzel már Kazinczy-díjasnak tudhatja magát, a regionális döntőn pedig, ha a legjobbak között lesz, arany fokozatba részesülhet. (Régiónként 16 fő)
Területi döntőnkön mindkét korcsoportban az 1-3. helyezetteket díjazta a megyei szaktanácsadókból álló zsűri. Név szerint: Kővesné Molnár Ilona, Lipovics Gyuláné dr., Németh Ibolya és Nagy Attila.
Helyezések:
5-6. osztályos korcsoport:
1. Szakály Petra – Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
2. Gömbös Márton – Szentgotthárd és Térsége Iskola Vörösmarty Mihály Gimnáziuma
3. Németh Ruben – Szentgotthárd és Térsége Iskola Széchenyi István 5-8. Évfolyamos Általános Iskolája
7-8. osztályos korcsoport:
1. Szűcs Tímea – Szentgotthárd és Térsége Iskola Vörösmarty Mihály Gimnáziuma
2. Závecz Roland Zoltán – Szentgotthárd és Térsége Iskola Széchenyi István 5-8. Évfolyamos Általános Iskolája
3. Szabó Dóra – Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

Iskolánk tanulóit Takács Tiborné készítette fel.

Gratulálunk valamennyi résztvevőnek és díjazottnak.